Artykuły biznesowe, finansowe, z ekonomii. Szukasz szkolenia biznesowego ?

Dystrybucja bankowa

Produkt dociera z banku do klienta poprzez kanały dystrybucji. Wraz z rozwojem marketingu zwraca się baczniejszą uwagę na rolę dystrybucji w strategii marketingowej. Osiąganie wysokiej jakości dystrybucji zależy od doboru sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji, tzn. technicznej obsługi bankowej. Dystrybucja produktów bankowych może występować w dwóch podstawowych formach jako:

– dystrybucja bezpośrednia – gdy bank sprzedaje swój produkt bezpośrednio klientowi,

– dystrybucja pośrednia – przez pośredników.

W Polsce występuje wyłącznie dystrybucja bezpośrednia stacjonarna. W krajach zachodnich coraz większy zakres mają dystrybucja bezpośrednia niestacjonarna i dystrybucja pośrednia. Z dystrybucją związane są dwa zagadnienia:

– lokum bankowe,

– merchandising bankowy.

We współczesnym świecie zachodnim banki przestały być obwarowanymi twierdzami. Dziś wygląd zewnętrzny i wewnętrzny banku jest jednym z instrumentów oddziaływania marketingowego. Odpowiednim przystosowaniem lokum bankowego dla klientów zajmuje się wydzielony dział marketingu zwany merchandi- singiem. Merchandising to zagospodarowanie przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej banku w celu przyciągnięcia klienta i stworzenia mu maksymalnie dogodnych warunków obsługi.

Merchandising wewnętrzny to odpowiednia przestrzeń sali operacyjnej (metraż), jej oświetlenie, prawidłowy kierunek poruszania się klienta po sali operacyjnej (ruch odwrotny do ruchu wskazówek zegara), dogodne zlokalizowanie informacji świetlnej, odpowiedni projekt przestrzennego eksponowania reklamy broszurowo-plakatowej (reklama ścienna, reklama dla stojących, reklama dla siedzących), właściwy dobór i rozkład prospektów i ulotek reklamowych, wygoda i funkcjonalność stanowisk obsługi (stanowiska stojące, dogodna lokalizacja bankomatu), porządek na stanowiskach pracy (bałagan i nieład wzbudzają nieufność klienta), estetyka wystroju wewnętrznego sali operacyjnej (kompozycja architektoniczna, wystrój ścian, kształt i kolorystyka mebli), odpowiednia temperatura powietrza i przyjemny zapach na sali operacyjnej, a także wygląd personelu obsługi operacyjnej (elegancja, standard w stylu ubierania się, pogodny nastrój). Ważne elementy merchandisingu: architektura i wystrój sali operacyjnej oraz dobór kolorów powinny budzić u klienta poczucie spokoju i zaufania.

Merchandising zewnętrzny to dogodna lokalizacja punktu dystrybucyjnego banku (łatwy dostęp dla pieszych i zmotoryzowanych), atrakcyjny dla klienta zewnętrzny wygląd banku (kolor, oznakowanie, oświetlenie, dogodne wejście), możliwość parkowania pojazdów mechanicznych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.